رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الأحد، 31 يوليو 2011

تجربتي مع التورنت .. ملل

بسم الله، السلام عليكم
نسيت اقول وانا بعرف نفسي في اول @تدوينة اني مدمن العاب
وطبعا بدوّن كتير -,- اثناء تحميلي لعبة Mass Effect 2 كنت بحمل من الميديا فاير، وكلنا عارفين يا ولاد ان الميديا فاير بيضرب الملفات المضغوطه
خلصت تحميل والجو لطيف، نقلت اللعبه من على اللاب للجهاز وبفك الضغط واذ بي افاجئ ان في جزئين مضروبين
مش مشكله نحملهم من جديد والجو جميل والشمس طالعه، حملتهم بعد عناء البحث عن نفس الملفات على سيرفرات تانيه غير اللي اضرب على الميديا فاير، ونقلت الملفات الجديده من اللاب للجهاز وبسطب تاني، واذ بي افاجئ بـ 3 ملفات مضروبه برده
اعمل ايه؟ اعمل ايه؟ جالتي فكره، كنت سمعت عن ان ينفع الواحد مننا يعمل Check up للملفات الـ Iso بس لازم يكون من ملف تورنت، مش بطال هجرب التورنت لاني كنت اول مره احمل بيه ونشوف
وزي ما كلنا عارفين برده ياولاد ان لعبة mass Effect 2 قديمه نسبيا، من 2010 يعني
المهم ربنا هداني لموقع ابن حلال جبت منه الملف وبعمل التشيك اب، جميل جدا البرنامج لقى ان في ملفات ناقصه في الملف الـ Iso وقرر ينزلها
اتفاجئت تاني برده لما لقيت ان اللي ناقص من ملف الـ Iso يعد 10% من حجم الملف الكلي، قولت مش مشكله الواحد يصبر ساعه في سبيل لعبه جديده تكسر الملل
10% - 100% = كام يا شطار؟ شاطريين، = 90% وعلشان اكون اكثر تحديدا 89.7%
الكلام ده كان الصبح الساعه 9 :) .. من ساعتها لحد دلؤتي الساعه 4 الدهر، الحمد لله بفضل الله والشكر لله، وصلت اخيرا لـ 89.8 :)
حلو التورنت، انصح اي حد ناوي او حابب يشل حد صاحبه/قريبه/جاره .. يديله اي برنامج تورنت وما اكثرهم ويعرفه على لعبه حلوه جدا واهم حاجه تعجبه وميكونش ليها اي اثر على النت غير من التورنت :)
ويفضل لمفعول اسرع ان اللعبه تكون قديمه نسبيا