رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الجمعة، 29 يوليو 2011

ربنا معرفهوش بالعقل

بسم الله، السلام عليكم
كنت بقرأ زي العاده اخر الاخبار على @اليوم السابع وتحديد مقال أ/خالد صلاح: خالد صلاح يكتب "كلمة واحدة": «سيدنا إبراهيم» فى رمضان، وكلعاده برده بحب اتفرج على الكومنتات كده واشوف الناس ردود افعلها ايه :)
احد التعليقات علق على كلام أ/خالد صلاح وقال ان ربنا بيتعرف بالرسُول والانبياء! .. ياالله فعلا لو في ناس كتير فاهمه كده ممن بيقولوا عن نفسهم اسلاميين او مفكرين اسلاميين وغيرهم تبقى مصيبه حلت بالدين اللي هم بيدعوا انهم مفكرين فيه
كأي ولد عادي وانا صغير سئلت ولدتي وقولت لها، هو سيدنا جبريل نزل على سيدنا محمد (ص) امتى؟
قالتلي وهو في اوائل الـ40 من عمره وساعتها كان نضج وربنا اختار الوقت ده بزات لان ده سن النضوج في كل حاجه
وببرآئه الاطفال سئلتها تاني، طيب قبل ما سيدنا محمد (ص) يبقى مسلم .. كان من الكافر؟
بعد ما عنفتني امي قالتلي سيدنا محمد عمره ما عمل زي ما الكفار بيعملوا، وفهمتني انه كان بيقعد قدام بيت السيده أمنه الي ربته يتفكر في خلق الله

انا معتقدش اني قادر على اني اقول وجهة نظري خصوصا في حاجه دينيه، لأني لا ادعي اني مفكر ديني او فاهم للدرجه في الدين .. واعتقد ان حتى لو عندي رأي يستحن اخليه لنفسي في المسائل اللي زي دي، لكن انا علقت على الموضوع ده علشان اعمل سترس على حجم الاختلاف والتشرزم اللي موجود على الساحه دلؤتي، هو عموما مفيش اتنين في مصر من زمان بيتفقوا
وإن اتفقوا في وجة النظر يختلفوا في آليات التطبيق، وإن اتفقوا في آليات التطبيق يختلفوا في الاولوليات، وان اتفقوا في كل حاجه يختلفوا في معاد التنفيذ :)
هي دي الثوره؟ هي دي الثوره اللي انا شاركت فيها وكنت احد المحرضين؟ هي دي الروح الثوريه يا ثوريين؟
هو ايه، مبارك كان مخوفنا للدرجة اننا نتفقن في اننا نخلعه ونختلف في اننا نملي الفراغ ونصحح اواضع البلد بعد المخلوع واعوانه؟
انا يمكن كنت بسمع موضوع الفلول ده واسكت، فلول بتقول وبتوقع وفلول بطلع اشاعات، مكنتش مصدق!
كان بيتئلي ان دي كلها صدف واننا بنتخبط بعد ما كنا في ضلمه فتره طويله وطلعنا .. اثار الحبس يعني!
لكن انا صدقت موضوع الفلول ده لما شوفت التشرزم والغوغائيه في اطلاق الاراء وكل واحد محكم رأيه
قولت ايه في الاستفتاء؟ قولت لاء ولو اتعمل تاني هقول لاء، بس احترمت اللي قالوا اه وادام هم الاغلبيه يبقى خلاص يتنفذ اللي الاغلبيه قالوا عليه، برغم حاجات كتير وبرغم اني شايف ان الطريق الاقصر للأستقرار هو دستور جديد وده اللي كان منتظر يحصل لو الاغلبيه قالت لاء في الاستفتاء، لكن طالما اتقال اه يبقى نرضخ لرأي الاغلبيه، هي دي الديمقراطيه واللي اعرفه عنها؟