رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الخميس، 21 يوليو 2011

لغز كبير اسمه محمد حسني مبارك

بسم الله، السلام عليكم
لو الحريه تباع وتشتري، كنت هتدفع فيها كام؟
طيب لو الحقيقه بتشتري، هل هتدفع فيها اكتر من تمن الحريه؟
السؤال ده جه في دماغي وانا بقرأ خبر في @اليوم السابع: عادل حمودة يكشف أكبر فضيحة مالية وعسكرية لمبارك بالمستندات بجريدة الفجر .. شيك بـ120 مليون دولار من الشيخ زايد لمبارك دفعة أولى ثمن دخول الجيش المصرى فى حرب الكويت!
في الوقت نفسه اللي "بتوع انا اسف يا مخلوع" هيموتوا نفسهم علشان مبارك
حد منكم ممكن يفكر ان قناعتي في انه خان مصر بطريقه او بأخرى بتتهز وهتنهار، هقوله لاء
انا مش بسئل هم مموتين نفسهم علشانه ليه، لاني في الغالب عارف ولو حبيت الخص في جملتين بتوع انا اسف يا مخلوع هقول
ان الناس دي منهم فرعين، اللي مش مصدق ومقتنع ان مبارك شريف وشمعته أيده ودول كتير
والقياده العليا بتاعت الحركة اللي معروف هم مين ونفسهم "تكية" ابوهم ترجع من جديد .. وده بعدهم
اللي محيرني بجد مش بتوع انا اسف يا مخلوع، اللي محيرني هو لغز كبير اسمه محمد حسني السيد مبارك وعلئته
الراجل ده كان بيعمل في مصر كده ليه؟، كان بيعمل فينا كشعب كده ليه؟ طيب لو سرق هو مكنش عنده اللي يكفي ومكنش عارف ومتاكد ومخطط ان ابنه يمسك وبالتالي هيفضل هو الرئيس الفعلي للبلد، وهيفضل في النعيم اللي هو فيه وهي هي نفس المواكب وحركات رؤساء الجمهوريه دول؟
بلاش، بتوع انا اسف يا مخلوع، الفئه اللي مصدقه ان مبارك شمعتة أيده وشريفه شريفه، مش شايفين اللي بيطلع كل يوم من فضايحه؟
انا عن نفسي فضولي ممكن يدفعي اني ادفع عمري كله إلا 3 ايام اعرف فيها لغز محمد حسني السيد مبارك