رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الأحد، 18 أغسطس، 2013

الملخص

بسم الله، السلام عليكم

في فدماغي كذا حاجه عاوز اقولهم واقترحهم، بسرعه وفي جمل مركزه

بالنسبه لموقف البرادعي -انا احترمته جدا- لسببين:
الأول ان البرادعي راجل مسالم، مبيحبش العنف، واعتقد انه كان بيدعم الحوار للخروج من ازمه ميدان رابعه العدويه، يعني الفض يبقى باستخدام النقاش والوصول لاتفاقات مشتركه.
التاني، ان البرادعي من زمان مواقفه معروفه، حتى لو غلط الغلطه دي، هزعل منه علشان الغلطه، وعلشان ساب مصر في وقت زي ده، لكن هقدر ان المبادئ لا تتجزئ، طالما هو مسالم وشايف -من وجهة نظره- ان في موقف غير مسالم، يبقى طبيعي انه لا يدعمه، ولو كان عمل غير كده كنت استغربت جدا وبدات اشك فيه!
بس عتبي عليه وزعلي منه، أنه ساب مصر في الوقت ده، كان يقدر يطلع بيان يقول فيه انه رفض استخدام الحل الامني لفض الميدان، وهيظل جنب مصر لحد ما تعدي الازمه وبعدين هيعلن استقالته مسببه برفضه الحل الامني.

بالنسبه لمواقف دول كتير من مصر وعلى رأسها امريكا والمانيا (جدير بالذكر ان اخر خبر من المانيا كان على @اليوم_السابع: ميركل: ألمانيا تدرس وقف صادرات السلاح إلى مصر) احنا نقدر ناخد مواقف كتير ومنها مثلا
"التلويح" بالتقارب المصري الروسي (ودي حاجه هتقلق الطرفين وهتغير معطيات ومجرى اللعبه بالكامل)
التهاون على الحدود مع الكيان الصهيوني
شويه افارقه يعدوا كل يومين تلاته مثلا
ممازحه السفن التجاريه من البلدين ^^
-يعني نهزر شويه، نتأخر شويه، نأخرهم شويه، كده يعني
نتلكك للكيان الصهيوني على اي حاجه ونستدعي السفير للتشاور
نقلب دول الخليج على امريكا والمانيا :)
- خصوصا السعوديه والامارات والكويت، خير داعمين لنا الايام دي وممكن نستخدم ورقة دول الخليج

بالنسبه للدول المسانده الاوروبيه بس
المفروض اننا لا نبالغ في الترحيب او الشكر على المواقف، باعتبار انها صح، والتذكير ديما ان الدول دي اخده مواقف صح في العموم لا تستحق الشكر، لكن تفضلا من مصر بنشكرهم على استيعاب الحقيقه كامله

بالنسبه للدول العربيه بس
المفروض الدول دي نوطت علاقتنا اكتر معاها، ليس باعتبار المصالح المشتركه، في روابط اخوه ودين وعروبه تربط بين جميع ابناء الوطن العربي حتى المختلفين معاهم ومن ضمنهم قطر!!!
لكن في النهايه تظل العروبه دافع ومصر هي ام الدنيا ومصر هي "الشقيقة الكبرى" للعرب كلهم، فده واجب الكبير، انه يستوعب (الصغير) ويتحتويه ويطبطب عليه ويوقله عيب يا حبيبي يا وطني الاصغر ياللي يوم ورا يوم امواله بتكتر، ويقوله مينفعش كده

ويابخت من دوْن وخفف