رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

السبت، 31 أغسطس 2013

إنتبهْ مِن فضْلِك ألثوّرة ترْجع إلى الخلف - 30/6 تصحيح ثوري :)


تصحيح مسار

بسم الله الرحمن الرحيم الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


لكل اللي ميعرفنش، أنا محمد سمير، موليد سنة 1992، تحديدا 16/6، انا اللي كان عمري 19 سنه في ثوره 25/يناير 2011 وانا اللي عملت كل اللي اقدر عليه، علشان انزل الناس، وانا اللي شتمت واتشمت بسبب ثورة يناير، من عيال مبارك وغيرهم من اللي كانوا مصدقين، موهومين، مقتنعين ان مصر مبارك، كانت جنه!، بس الحقيقه انها لا كانت مصر، ولا ينفع تبقى مصر مبارك، مصر هتفضل مصر .. وبس.


نفس الشخص اللي شارك في ثورة 25/يناير 2011 هو نفس الشخص اللي مش اخوان، واللي بيكرهم، هو نفسه اللي مرضاش يعصر ليمون لما جه وقت العصر، وقاطع، وهو نفس الشخص اللي اتمرد لما حان وقت التمرد، علشان مصر كانت بتتحول واحده واحده من مصر وبس، إلى مصر الاخوان.

انا من اصحاب ثورة يناير، مش اللي كان قاعد ع الكنبه بيأزأز لب وبيستنى يشوف مين هيفوز علشان يرفع رجليه ويصقفله، انا من اللي شارك في 25 يناير، مش من اللي نزل في مصطفى محمود يقوله احنا اسفين يا ريس، انا من اصحاب ثورة 25 يناير مش من اللي ركبوا عليها بعد ما نجحت.

وانا نفس الشخص اللي اخوه كان بيتعالج عند دكتور "محب" واحتمال يكون "عامل" ومعرفتش غير يوم ما كان بيعمل عمليه في مستشفى اخواني وكنت بشتم فيهم في قلب مستشفاهم، وانا طالع ونازل كنت اشوف صوره مرسي في الرسبشن اتحسبن عليه قدام موظفين الرسبشن كلهم، وانا نفس الشخص اللي مرضاش يشرب بق ميه من المستشفى ونزلت اشتريت ميه من فلوسي.

انا نفس الشخص اللي قعد يضحك ويضحك معاه كتير من اللي كانوا في المستشفى على كتاب انجازات مرسي اللي لقيته بالصدفه في الاوضة اللي بات اخويا فيها ليلة الوحيده في المستشفى.

يبقى انا لما اقول على 30/6 2013 تصحيح ثوري، تبقى تصحيح ثوري، لاني وقت ما جات تمرد اتمردت، ومبخلتش على تمرد زي ما انا مبخلتش على يناير، كان اخويا في المستشفى بيعمل عمليه "خفيفه الحمد لله ونجحت" وانا بجري عليه، كنت بقنع الناس في كل مكان اقابلهم بانهم يمضوا على استمارات تمرد وينزلوا يوم 30/6.

--

يوم ما وافقنا ان الاخوان وبقية "المتأسلمين" يدخلوا وسيطنا في الميدان -بحجة حمايه شباب الجماعه لينا- (ايوه انا كنت مصدق كده في الاول، ماهم كانوا لازم يقوموا بدور بردو!) وافقنا اننا نسمح لاي حد غير ثوري انه يكون وسطنا، وايوه انا عندي تصنيف عنصري بحت، في انسان ثوري، وإنسان غير ثوري!!!!
زي ما في تصنيفات عنصريه تانيه كتيره، في نساء وفي رجال، في شباب وفيه شيوخ، فيه ابيض وفي اسود، وجود هذه النوعيات هو امر محتوم، ولما اجي اتكلم عن هذه النوعيات لازم اسميها بإسمها، لا يعني عنصريه، لكن انا قولت اني عنصري علشان اريح اي حد هيفكر يقول عليا عنصري، لو كانت تصنيفات ثوري وغير ثوري هي تصنيفات عنصريه، نعم انا عنصري، لكني لم اتعمد ان اكون عنصري، انا بس بوصفات التصينفات دي في المجتمع المصري!!!!!!

ثوار 25/يناير، نزلوا يوم 30/6؟ المفاجئه، ان لو ثوار 25/يناير مكنوش نزلوا يوم 30/6، مكنش هيبقى في يوم 30/6 اصلا!
30/6 هي بمباركه ثوريه من ثوار 25/يناير
وايييوه، كان وسطنا فلول، بس معلش معلش، كان في يوم من الايام وسطنا اخوان :)
هي الثورات كده، لازم في طرف مبيحلقهاش غير لما تخلص علشان يركبها :)
بس المرادي الفلول مش هتركب، لان الثوره كانت اصلا على اللي هم فلولهم!

بس كده