رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

السبت، 19 نوفمبر 2011

مرحلة الاعداد للهجره

بسم الله، السلام عليكم
واضح اني متعدد الاهتمامات وبحب اتكلم في حاجات كتير، بس انا بتكتب التدوينه دي مش علشان اشكر في نفسي، علشان حاجه اهم بكتير، وهي ان فئه كبيره من المجتمع المصري بتعد نفسها من فتره كبيره علشان "تهاجر" -والله عندهم حق- مفيش انتماء!
الانتماء ده وسيله اخترعها ذوو التفكير متفائل لحث الناس على المشاركه في الدفاع عن الوطن وحقوق الوطن إلخ إلخ ..
طيب ياسيدي هو مش الحياه مصالح؟ وعلشان المصالح "مصالح" لازم تكون متبداله!
يعني مفيش شخص بيروح يشتري حاجه ببلاش، ولا في دوله بتدي من غير ماتاخد! و"كداب اللي يقولك كده" غير بين الاخوات وعدد محدود جدا من الناس اللي تقدر تعمل كده تحت مسيميات غبيه منها الشهامه والجدعنه والاخلاص والحب المتفاني، صلة الدم والقرابه
ده كان رد احد المهاجرين "في مرحله الاعداد" على سؤالي، انتا معندكش انتماء لمصر ولا ايه؟
عاوزين الحق! فيه في كلامه شئ من الواقعيه ويخليك تحس انك نفسك وعاوز تصدق، بس يمكن انا جرعتي متكسفه شويه من الانتماء للبلد دي؟، مش عارف، بس اللي اعرفه برده انها مش هتقف عليا يعني لو مشيت! .. بس ده في حال اني مشيت لوحدي، لإن لو تفكير 50% من شباب البلد دي زي تفكيري، البلد هتخلص وربنا! .. والحكومه مش هتلاقي حد تحكمه "على رأي عادل إمام في مسرحية الزعيم يجيبوا عقد عمل في السعوديه بقى"، بعض النظر عن التهريج شباب كتير الايام دي درجة الانتماء عندهم 00000%
الواد من دول خلص دارسه، نزل ع القهوه شويه، عاوز اسافر ومستعد اتخلى عن الجنسيه!
ده مش كده وبس .. لا ده هيطلع عيني علشان اوفر شروط التقدم للجنسيه ومنهم الشرط بتاع الفلوس اللي لازم تبقى في حسابك لما تهاجر وكل بلد حسب ظروفها!
يعني في بلدان بتطلب فوق الـ 10 الاف دولار زي كندا، ودول يعملوا بتاع 60 الف مصري .. عادي هيجيبهم علشان يسافر!
وليه لاء مهو نفسه يأمن حياة كريمه لولاده ولنفسه، نفسه لما يتعب يتجازه على تعبه، نفسه يتعامل باحترام في كل مكان!
نحن دوله تفتقد اقل مقومات الدوله! .. سريعا كده انا سمعت مره ان في قانون طلعه عبدالناصر الله يرحمه، بيقول فيما معناه، ان اي انسان يتولد على ارض البلد دي هو سيد! .. تفتكر انتا سيد؟ انا عن نفسي حاسس اني ريهام!