رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الجمعة، 18 نوفمبر 2011

وقعوا في بعض

 

بسم الله، السلام عليكم
هم كده وقعوا في بعض، وبسم الله ماشاء الله الدستور داخل بيهل علينا!
ياترى مدنيه/علمانيه/اسلاميه/مسيحيه/ليبراليه/شيوعيه/ديمقراطيه/قوميه/اشتراكيه؟
انا قدرت اشتت تفكيرك صح؟ طيب خد دي كمان
اضرب اللي انا قولته ده في 3 .. ليييه؟ لان كل اتجاه فكري من دول في تلت انظمه .. يا يساري متطرف، يا يميني متطرف برده .. يا وسط :)، ده غير اصحاب الاتجاه الفكري الواحد بينهم اختلافات في كيفيه التطبيق، يعني انين قوميين وسطيين ده يقوله الحل الامثل ان النيتو يدخل ليبيا، والتاني يقوله لا العرب اولى ويتخانقوا :)
وبسم الله ماشاء الله عندنا في مصر كل حاجه بكل فروعها :)
هي ليه مصر متبقاش مصريه؟ يعني الحكومه تعمل الصح وبس، واللي عاوز يبقى علماني .. يتعلمن!
واللي عاوز يبقى ليبرالي، يترابلين!، واللي عاوز يبقى اسلامي بتأسلم والمسيحي يتأمسح والشيوعي يزيد تشيعا! والقومي يزيد قوميه .. بس في الاخر نحترم بعض ونعرف حقوق بعض .. ومحدش يقولي ان في كلب واحد بيطلع على التي في دلؤتي بيطبق اقل مبادء الديمقراطيه وهي الاستماع للأخر بلاش تقبله وبلاش تقبل وجهه نظره او فكره، لكن على الاقل اسمعه!
مفيش "كـلـب" من اللي قرفنا بيهم كل يوم بيعمل كده، مرشحين رئاسه، احزاب وحركات سياسيه ودينيه، شخصيات عامه .. مفيش كلب فيهم بيعمل كده
انا الاغلبيه الصامته، مش الحركه ياباشا علشان الحركة دي مش بيمثلني، ولا اللي بيطعلوا في التي في دول يرجعوا كلمتين حفظوهم وخلاص، انا بقى اللي بتفرج على كده، وبتفرج على اللي بيتكلم بإسمي .. وساكت! اذا كنت بتدور على الاغلبيه الصامته الحقيقيه، هم دول وصدقني مهما عملت هم مش هيتكلموا ومهما طلع مننا وقال انه بيتكلم بلسان حال الاغلبيه الصامته فهو بيكدب!
انا نفسي وانا واحد منهم اهو بقول اني لو طلعت اتكلم باسمهم متصدقنيش، لإني تلثوت بالماده الاعلاميه!
الدخول في المعترك السياسي اساسا والظهور في الاعلام وسيله الخروج الوحيده من الاغلبيه الصامته الحقيقيه!

ويابخت من دون وخفف