رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الأربعاء، 7 سبتمبر 2011

صعب عليا الكلب

بسم الله، السلام عليكم، على غير العاده هكتب التدوينه دي وهحاول اكون فيها هادي وابعد عن الهزار شويه
كنت في يوم ماشي بعجلتي القديمه -ايام ما كان عندي عجله- المهم طلع عليا شويه "كلاب" وفضلوا جري ورايا حوالي 5 دقايق كامله لحد ما زهقوا وانا ركبي سابت، المهم قررت من بعدها اني ممشيش من الشارع ده تاني، وظل الحال على ماهو عليه لحد ما مبقتش بركب العجله تاني، وفي يوم قررت ارجع من الشارع اياه، وكلعاده ولانه شارع له ظروف خاصه صاحبه مربي كلاب، لقيت قائد مجموعه الكلاب اللي كانوا بيجروا ورايا واقف في الشارع، استجمعت قوايا وعديت عادي، مره في مره اتجرأت وبقيت بمشي عادي
لحد ما في يوم كنت جايب عشا وراجع وجري الكلب ورايا تاني بس كان لواحده، وبأعجوبه فلت منه، المهم عدت الايام وكذا مره بقيت اتحاشى المشي في الشارع ده، لحد ما في يوم راجع مستعجل قررت امشي من الشارع ده، افاجئ بالكلب ماشي على 3 رجول بس، والظاهر كمان ان كان في رجل من 3 اللي ماشي عليهم متعوره .. وصعب عليا الكلب جدا
اول يوم شوفت فيه المخلوع حسني مبارك مصعبش عليا بالعكس انا كنت شمتان فيه، اه انا حسني مبارك مضرنيش بشكل شخصي، بس ضرني وضر بلدي وازاني ولو بطريقه غير مباشره
وفضلت اتفرج على جلسات القضيه يوم ورا التاني، والجلسه رقم 3 وقفوا البث، زعلت طبعا زي اللي زعلوا بس كنت حريص اعرف كل اللي بيحصل جوه لحظه بلحظه، ومن اماكن كتير وطرق اكتر، بس اهمها اني كنت اتعرفت على صحفي بالدصفه وضربنا صحبيه جامده -طبعا مينفعش اقول اسمه لانه مصدري ^^- وبقيت اتصل بيه اول ما الجلسه تخلص اتاكد من اللي سمعته على الجزيره وفي اماكن كتير، المهم دخلت على اليوم السابع النهارده لقيت الخبر ده @اليوم السابع: ننشر صورة لمبارك فوق سريره فى استراحة المحكمة .. دخلت وكلي فضول اني اشوف وصل لأيه واول ما شوفته قومت متحسبن عليه، وحسيت اني جسمي اشعر وانا بتحسبن و وانا بكتب التدوينه دي، بس فعلا .. الكلب صعب عليا، بس هو مصعبش عليا علشان سنه او حالته الصحيه .. لالا كل ده يتعدى، اللي خلاه يعصب عليا هو انه لو كان احترم في يوم من الايام وعمل حساب ليوم زي ده، مكنش وصل ووصلنا لكده، حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا مبارك، سبحان المعز المزل، يهب الملك لمن يشاء وينزعه ممن يشاء، يعز من يشاء ويزل من يشاء بيده الملك وهو على كل شئ قدير، ياارب اجعلنا نعمل الف مليون حساب لوقفتنا قدامك ويوم حسابك، واجعلنا ديما فاكرين ان كلنا راع وكل راعٍ مسؤل عن رعيته ولو كان حيوان اليف
هحتفظ بالصوره في المدونة هنا للذكرى الخالده