رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الثلاثاء، 6 سبتمبر 2011

زلازل تكنولوجيه تضرب اسواق الارض

بسم الله، السلام عليكم
مره واحد صاحبي سئلني وقالي، يامحمد ياخويا .. ايه سر حبك للتكولوجيا؟ جوبته ببساطه بشوف احلامي بتتحق فيها -وخيم الصمت- ماعلينا، كان عندي عاده يوميه اني بفتح @سوالف و@تيدوز اشوف شويه اخبار هنا، اخبار هناك، مقاله هنا، نقد هناك .. إلى ان جاء اليوم المنشود، وقررت تغير موبيلي العقيم (nokia 7610 الدمعه) وصدقوا حين سموه الدمعه بجد، المهم عقدت النيه واسقريت على Nokia N8 برغم الانتقادات اللي سمعتها عن نوكيا وانها مبقتش زي الاول وبتاع، قررت ادعم شركتي المفضله وكشفت راسي واتجهت وقولت يارب يطوروا النظام العقيم اللي اسمه Symbian ده بقى، وزي ما احنا عارفيين ياولاد ان الـ Nokia N8 بيشتغل بنظام تشغيل Symbian^3 OS وقررت إن النظام لو معجبنيش هدور على اي ابلكيشن يخليه شبه الايفون وخلاص، ام هند وانا بدور على رفيوهات علشان أأكد حجز التليفون من المحل اللي هشتريه منه في اسكندريه، وقعت على موقع مكنتش دخلته من حوالي سنه ونص، وإذ بي افاجئ ان المواقع اللي بدخل عليها دي مواقع "هلس وفتشه كبيره اوي" واخرهم يحطلوا لنا 3 4 اخبار كل يوم وكل واشكر على كده.
لقيت هناك عالم اكبر من ماكنت متخيله، وكله كوم ومؤتمر IFA 2011 ده كوم تاني خالص، المؤتمر ده فيه كل الشركات القديمه والجديده اللي جايا تستعرض عضلاتها، ومش اي عضلات لالالا، دي عضلات وسباق محفوف بالمخاطر، وكأن كل شركه لو تقدر تسحر هتعمل كده علشان تخلي المستهلك او الزبون زي ما انا بحب اسميه، يثق فيها ويشتري منهم، تليفونات واجهزه كمبيوتر ولاب توب وتابليت ترضي جميع الازواق والاهتمامات، سواء كنت رجل اعمال هتخلص شغلك، او شاب حابب تضيع وقت، او مصور ومبتقدرش تستغنى عن الكاميرات، شغال في شغل وبتدون ملاحظات كتير؟ طيب تحب تلعب وتضيع شويه وقت؟ ولا تتفرج على فيديو 3D؟ اي كانت اهتماماتك هتلاقيها
من فتره كبيره كنت اتفرجت على فيلم اسمه Wall-E .. مش عارف ليه حاسس ان كوكب الارض كلها ربع ساعه ويتحول لمقلب زباله كبير زي اللي كان في الفيلم، عموما، لو اتحول للكوكب اللي موجود في الفيلم، هنبقى متطرين ندور على حد يعملنا سفينه اكسيوم :D
ويابخت من دون وخفف