رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الثلاثاء، 22 أكتوبر 2013

حاجات بتشغل بالي

بسم الله، السلام عليكم

تدوينه من غير صوره

"إحيانا" بقعد افكر، ايه آخر المشاكل اللي ع النت؟، وبعد تفكير عميق وتعمق في اصل الموضوع عرفت، ان معظم، بل تقريبا كل الخناقات اللي ع النت مكنتش هتحصل ع الحقيقه والعكس صحيح.

ديما بقعد افكر، هو صح الواحد كل ما صوباع رجله الصغير يتخبط يقوم يقعد ع الفيس بوك ويعملها مناحه؟، انا اعرف ان زمان كنا بنشير صورة "وانا كنت بشير تصميماتي بما اني -كنت- مصمم جرافيك" وكنا بنشير صفحة "موفيده" او حلوه، كنا بنشير حاجات تفرحنا، ونصايح لبعض، لكن اشير مشاعري؟، مش عارف ليه مش متقبلها خالص، خصوصا لما يبقى حد كان بيحب وينفصل لاي سبب عن حبيبته، ولا لما صاحب يعمل "الدنيئه" مع صاحبه، الطرف الزعلان يقلب صفحته مناحه.

مفيش اكتر من الكتب، كتب في كل حته كتب كتب كتب، ده انا ذات نفسي فكرت -ورجعت عن التفكير ده- اني أألف كتاب، انا شايف ان احسن من اننا نقعد نألف ليل ونهار كتب، الافضل اننا نقرأ اللي موجود قبل ما نألف جديد، الموضوع بيفكرني باليوتيوب، احيانا بفتح اليوتيوب وانا زهقان بدور على فيديو كويس ولا حاجه، واقعد ادور ساعات على ما الاقي فيديو كويس وجديد، معأن اليوتيوب مليااان فيديوهات وتقريبا الواحد محتاج يقضي عشرات السنين من غير نوم علشان يتفرج عليها كلها، لكن الكويس بيضيع وسط الوحش الكتير اللي موجود "واللي اصحابه فاكرين انه كويس".

الهرجله + الكسل = مصيبه + حب النظام .. كارثه
انا بقيت كسول جدا جدا، لدرجة ممكن تستفزك لو قعدت احكيلك ياللي بتقرا تدويناتي، لكن المشكله اني بحب النظام وبحب اكون منظم ودقيق، لكن الكسل والهرجله حاجتين بيمعوني من اني اعمل الحاجه اللي بحبها، وتقريبا بسبب الكسل بدات افقد اهتمامي بحاجات كتير والاهم اني بدات افقد نشاطي، اعتقد اني لازم اخد خطوه علشان استرجع نشاطي تاني وبالتالي اخف الكسل شويه وابدأ استرجع اهتماماتي.