رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الاثنين، 23 سبتمبر 2013

واهلا وسهلا بكم على متن الرحلة المتجه إلى: ارض النفاق

انفصام الشخصية

بسم الله، السلام عليكم

فاكرين في فيلم شنبوه في المصيده بتاع الفنان الله يرحمه مهندس الضحكه فؤاد المهندس، لما الدكاتره كانوا بيحاولوا يشخصوا حالته وقعدوا يتخانقوا: شيزوفرينيا، بارانويا، لسه المشهد ده فاكره وخصوصا ان الكلمتين دول اتقالوا بطريقه مسرحية هزلية اقرب منها لتمثيل، كان فيلم جميل، بس ده مش موضوع التدوينه.
** -لينك علشان تقرا عن الفصام/شيزوفيرينا (او شيزو او سيزو) شويه بدل ما اكتب عنه-

صعب انك تعيش وسط ناس عندها فصام، في النهايه، انتا مش عارف بتتعامل مع انهي شخصيه، اللي بيحبك ولا اللي بيكرهك، اللي عاوز الخير ولا الشر.. وقيس على كده بقى كل حاجه.

لكن في مجتمع، مصاب بالفصام باختياره، يبقى مش مصاب بالفصام ولا حاجه، احنا مجتمع منافق ومش بتكلم عن المجتمع المصري خصوصا، انا بتكلم عن المجتمع العربي كمان، مجتمع اختار النفاق وسيله لتحقيق المبتغى، الغايه فيه تبرر الف وسيله (وسيله وسخه).

قبل ما ابدا، لازم اشير لحاجتين، الكدب غير النفاق، لان الكدب بيخرجك من موقف او مواقف معينه، كدب للموقف، مش للحياه، لكن المنافق، هو المنافق الذي يقول عكس ما يؤمن به، او يؤمن عكس ما يقول، وينطبق الموضوع على الافعال.
كمان لازم اشير إلى ان دي آفه من آفات الانسان (الوسخ): احيانا نحب نجامل حد (النفاق في مصطلح منقح)، يعني اقولك انك لبسك شيك وانتا لابس من ابو اتنين ونص!، او اقولك واو وانتا حاطط (بيرفيوم) تلت خمسات، وده بيتجلى كمان في المجتمعات الغربيه زي القساوسه المتحرشين بالاطفال (واحيانا مغتصبين)، وزي الساسه اللي عايشين حياتهم على طريقه الاغنيه الشهره (انا اللي عشتي حرام × حرام) نفاق في نفاق، وكدب في كدب، وزي الممثلين وكتير من المشاهير (مش كلهم ومش معظمهم).

لكن في مصر والعالم العربي تتجلى صور النفاق في ابهى حلة، النفاق زي ما قال الكتاب، وفي امثله بالهبل على كده، خد عندك

من 16 لحد ما توصل 25 سنه:
البنات: الطرحه على البناطيل سكني-Skinny، المحجبات اللي كاشفين جزء من (او معظم) رسغ اليد (الرسغ هو المنطقه بين الكف والكوع)، والعبط الجديد (العبط هو الموضه في وجهة نظري)، سمعت عن البناطيل اللي بتتشمر ^_^، علشان الخلخال يظهر!، ده غير انها مبتحبش تتعاكس ومصممه تمشي في مجتمع مكبوت بلبس ضيق او ملفت للنظر، ده غير المنقبات (النص لبّه) واجارك الله على النوع ده من المنقبات، والبنات اللي بتكلم 70 واحد بحجه انها بتحبهم، ده غير البنات الايزي (ههههههههه) اللي بتصحاب اي حد بديل تلاقيه (بحجة انها حبشيتو) وبتكلم 4 غيره علشان هي (لسه محتاره)، انزل بقى الكرونيش وخدلك كروز بوت من ابو 10 جنيه في الساعه ده، هتلاقي كوارث، محجبات بيرقصوا ولا عاهرات نوادي اوروبا المرخص لهم بالدعاره.
-
الولاد، قمصان (شعر الصدر) اللي الفتحه لحد الصره دي، العيال الخضرا دي اللي بتمشي زي البنات، يعاكس بنات الناس بس محدش يعاكس اخته ولا مامته!، يشرب سجاير ومخدرات اه، لكن اخوه الصغيره يشرب (يولع فيه)، له خصوصيه في البيت، اوضته محدش يجي جبنها، لكن من حقه يقتحم خصوصيات اخواته عادي، طالما الكبير، يحب ويخرج حبيبته ايزي، لكن اخته (البقره بالنسباله) تحب؟ .. نهارها اسود!

(بالنسبه للبنات، انا مش بتهمهم ولا بحاكمهم ولا ليا ادخل في لبسهم وانا مليش دعوى اصلا بالبسهم، ومش شايف ان الهدوم الضيقه مبرر للتحرش والمعاكسه، لكن انا بردو مع ان البنات تاخد بالها ان مصر لسه مصر، مبقتش اوروبا، تلبس اللي هي عوزاه وكمان تقدر تمنع اللي قدامها من التحرش بيها بسبب لبسها)
 (وانا علشان ولد هنتقد براحتي بقى :P)

من بعد 25 سنه لحد قبل ما ربنا ياخده ب5 سنين كده، ودول ستات على رجالة:
يمشي او تمشي في الشارع يكسر بعربيته على عربيات الناس عادي، لكن محدش يكسر عليه، يكلكس في شوارع الناس وتحت بيوتها ايزي، لكن يشتم ويلعن اللي يعمل كده تحت بيته، يركن ويخلص مشوارع ويرجع يلاقي حد راكن صف تالت وقافل عليه، يقعد يتشم ويلعن فيه، وهو اساسا راكن صف تاني، وقافل على واحد غيره، يرمي زبالته قدام بيوت الناس، لكن يولع في اللي بيرمي زباله قدام بيته، تقول لولادها الكدب والغيبه حرام، واول ما التليفون الارضي يرن، ردي وقولي للحربايه دي انا في السوق، واول ما تشوفها، اموه اموه اموه، ازيك يا "حبيبتي"، تشتري من المحلات الشيك الفخمه عبايه ولا حاجه تلبسها بـ 1000 و2000 جنيه، والمحل كسبان منها اصلا اكتر من 40%، وتتشطر على الغلبانه بتاعت الفجل ولا بتاع الخضار في جنيه ونص جنيه!
تخرج تشتي من الهايبر بمئات واحيانا اكتر من الف جنيه، وتيجي عند كوشك السجاير اللي على اول الشارع وتقولي البيض بتاعك غالي 10 ساغ!
يتجوز على مراته في السر علشان حيوان، وتطلع اسرار بيتها علشان جوزها مش مريحها، والاتنين يلعنوا في بعض للناس من ورا ضهور بعض، ويناموا جنب بعض بليل: تصبحي على خير يا حبيبتي، تصبح على خير يا حياتي!

ده غير الراجل اللي يخلص صلاه في الجامع، ويخرج يحلف لزبون في المحل ميت يمين ان الجزمه دي جملتها 100 جنيه وهو بيبعها بـ 110 علشان يكسب، وهو اساسا اشتراها بـ 50 60 جنيه :)
ولا الست النشاله اللي عملت ولادها ولا وبنتها السرقه وبعد ما تسرق تقول للعيال: الحمد لله ربنا سترها!
اوبس، نسيت حيوانات رمضان: رمضان جانا، وفرحنا به، بعد غيابه، يلا نهجم بقى ع الجوامع علشان ربنا يغفر لنا ذنوب السنه، ويلا نصلي ونصوم الصبح، ونشرب مخدرات بليل، ولا مخدرات يوم الوقفه دي كمان، اوبس ع الكلام.
ولا النايت كلابس بتاعت رمضان، قافلين الصبح وفتحين لحد الفجر ^_^، ده غير الاشكال اللي رايحه وخصوصا البنات، اول ما توصل للكباريه تقلع العبايه السودا وتفك الطرحه، وتقلب ميريام فارس شارع شبرا في دقيقه.

مجتمع ابن كلب، من الاخر يعني!
واخيرا: يود قباط الرحلة المنكوبة المتجه إلى ارض النفاق ان يعلم سيادتكم ان الرحلة اضطرت للعوده إلى مطار المغادره