رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الأربعاء، 18 سبتمبر 2013

انا بطلت سجاير ...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


تدوينه للتاريخ
انه في يوم 18 سبتمر 2013، الساعه 4:00 مساء (العصر يعني يا مثقف :@)
اقلع محمد سمير عن التدخين
بدأت اكتب في التدوينة دي الساعه 5:27 مساء (بعد العصر اكيد يعني)

الاسباب والدوافع اكيد معروفه،
تعبت وقرفت من السجاير،
نفسي بقى اقصر،
صدري بدا يتعب،
مبقتش بقدر اجري كتير.

بشرب سجاير من زمان جدا -برغم اني لسه صغير-،
كنت مدخن شره، كنت ممكن اشرب عبلتين في اليوم،
اخر فتره وصلت (بالعافيه) ل4 علب في الاسبوع.

ملابسات الاقلاع ^^
عندي برد ونفسي بقى اقصر من الاول وده ساعدني اخد القرار الحاسم،
مطبق من بقالي حوالي 24 ساعه، وده هيساعدني انام وقت اطول شويه،
عندي رغبه حقيقيه اني ابطل، لان زمان كان عندي رغبه لكن مكنتش حقيقيه،
كمان بحاول بقالي سنه اني ابطل، لكن محاولات مش جاده،
لان مكنش عندي رغبه حقيقيه اني ابطل.


وبدات تظهر عليا اعراض الانتسحاب من النيكوتين
خلقي داق (عصبيه) لكن لسه متحكم في اعصابي، زي ما يكون دماغي مش فيا، مشتت ومش مركز، دماغي بتفكر في كذا حاجه ومبتفكرش في اي حاجه في نفس الوقت، ده بخلاف اني حاسس اني دماغي مش بتاعتي اصلا، برغم اني مطبق لكن معنديش رغبه قويه او ملحه اني انام، برغم اني حاسس اني عاوز انام، لكني لو جيت انام مش هنام بسهوله.
دوخه طبعا ده اكيد، وعدم تركيز
اهم حاجه: اني معنديش رغبه ملحه اني اشرب سيجاره، لكن عارف ان مهما فضلت متجنب الرغبه دي، هتظهر عاجلا ام آجلا، ولازم اتغلب عليها.

انا عملت ايه؟
اول حاجه عملتها اني قولت في قراره نفسي وبكل حزم وثقه، انا بطلت سجاير.
تاني حاجه، اخدت علبة السجاير والولاعه وخبيتهم (اه لسه مرمتهمش، بس دي خطوه كويسه اني اخبيهم)
نبهت على كل اللي في البيت، انا بأبطل سجاير، استحملوني، محدش يدايقني لاي سبب، محدش يزعل مني او يزعلني،
محدش يناقشني في مواضيع خلافيه او ياخد رايي في حاجه، محدش يستفزني، باختصار محدش له دعوى بيا خالص اليومين دول.


نصيحتي ليك:
استمر على شرب السجاير، متبطلش
متبطلش غير لما تحس انك عاوز تبطل،
انك لازم تبطل،
ان معندكش خيار تاني غير انك تبطل،
بس انجز قبل ما يفوت الآوان :)

ملحوظه:
لو انتا متابع للمدونه "ده لو يعني المدونة العجيبه دي ليها متابعين اصلا!":
شوفلك اي حاجه اعملها اليومين اللي جايين دول، لاني في الغالب مش هكتب اليومين دول لحد ما ابطل