رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الاثنين، 22 أبريل 2013

طيب طالما انتا خروف، يبقى يلا يابن الجزمه

انا خلاص بقى اتخنقت وزهقت ومليت وصدري داق بالاخوان
انا كنت فاكر ان طالما خلعنا الطاغوت مبارك يبقى الباقي سهل، واللي يمشي عوج مش هيكون اقوى من الكلب مبارك واللي معاه
بس كنت غلطان، اللي يقعد 80 سنه يتمحك في الدين ويستخدمه اسوء استخدام ويدي عنده اسوء انطباع طبيعي يكون اسوء من الطاغوت مبارك

بجد صدري داق ومليت من القرف والكدب ده، الكدب عيني عينك، ده حتى من كتر كدبهم ونفاقهم تلاقيهم عملين زي الجراد، والله زي الجراد فعلا

خبر في اي دهيه تشيلهم يدينهم، يقولوا الاعلام مودي البلد في داهيه، كلب من كلاب الاخوان يغلط تلاقي الخرفان استخبت ومحدش بيرد، او تلاقي خروف منهم خرج من القطيع يمئمئ ويبرر

انا خلااااااص فاض بيا لدرجة اني لو شوفت اي كلب من الخرفان في الشارع والله والله لهزله
احنا، انا وتقريبا كل اللي اعرفهم وصلنا لمرحلة مبقناش نتابع فيها اخبار ولا بنتكلم في سياسه، حتى الاحداث المهمه بنستنى باسم يوسف يوم الجمعه يتريق عليها، دي حياة دي؟
دي بلد ولا دي ثورة؟
ثورة؟ والله انا حاسس اني بدات اكفر بالثوره، حاسس انها كانت عامله زي ثورة سوريا، ثوار احرار هنكمل المشوار، وفجاه طلعوا تقريبا كل الثوار اخوان، وفرقنا الوحيد اللي هم هناك استخبوا في الثوار من البدايه
انما احنا هنا، الاخوان جم علينا ع الجاهز

عمري في حياتي ما هنسى حماسي وقوتي وفرحي وانا قاعد بعمل رسايل من جروبات الفيس القديمه والصفحات اللي انا ادمن فيها قبل ما يتقطع النت عن البلد، وانا بجيب فيديوهات للعمليات قتل في الميدان، وفضايح وكوارث مبارك، علشان الناس تتحمس وتعرف مين هو مبارك اللي احنا فاض بينا منه ونازلين نسقطوا.
عمري ما هنسى لمتنا كلنا قدام التلفزيون مستنيين نشم خبر او نسمع حتى لو اشاعه متأكدين من كدبها ان مبارك قررت يمشي، او الجيش انقلب عليه
عمري ما هنسى يوم ما صوّت وانا جسمي بيأشعر من فرحتي باعلان تنحي مبارك "خلع مبارك"

عمري ما كنت رافع راسي زي بعد ما سمعت خبر عن الراجل اللي اتاخد منه جواز سفره في مطار في امريكا واتقال بعلو الصور Egyptian والمطار كله يسقف

عمري ما هنسى دم شهيد سال على ارض ميدان التحرير او قدام قسم شرطه او قدام وزارة الداخلية او مجلس الوزار او في السويس وبروسعيد واسماعليه والمنصوره والمحلة، روى بدمه الاسفلت وميت وهو سايبنا نكمل من بعده، سايبنا نجيب حقه وحق اخواته وحقنا ونخلي البلد دي احسن

عمري ما هنسى الشتيمه اللي كنت فرحان بيها، واروح زي العيال اقول لامي كلاب مبارك بيشتموني، انا كده صح

وفوق كل ده، عمري ما هنسى الجماعه اللي هفضل طول عمري معديها، وعيالي من بعدي وعيالهم من بعدهم هيعدوها، اللي قتلت فيا وفي كل حد بيحب البلد دي حلم يشوف مصر فوق اوي، فوق كل البلدان، حلمه يشوف كل يوم انجاز جديد.
بس يا اخوان، ويا كل حد سامعني بيخوني وشايفني مضحوك عليا من الاعلام اللي بتقوله عليه فاسد، او مصدق فكرة او تيار سياسي غلط، الايام بكره جايا، وانا زهقت اه بس مكمل ونفسي طويل، ولو انا اخر انسان في البلد دي برده مش هبقى اخوان، ولو انا كنت زي ابويا الله يرحمه وامي سلبيين وضعفا ومقدرتش اعمل حاجه زي ما هم كمان كانوا مغلبوين على امرهم ومعرفوش يعمولوا حاجه
بكره اشارك في الجيل الجديد بعيال تطلع تاكل الزلط، بإسلامها وبعلمها وفكرها وحضارتها ورقيها وعداوتها اللي هربي عليها كل الناس اللي اعرفهم
مش انا اللي يتعمل فيا كده يا اخوان، مش انا ولا المصريين اللي يتعمل فيهم كده يا خرفان، مش البلد دي، مش مصر، ورحمة ابويا ما مصر اللي يتعمل فيها كده

وبكره الثوره تشيل ما تخلي، الثوره مستمره