رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

السبت، 26 مايو 2012

4 مليون فرد امن مركزي وضابط في خدمه شفيق

بسم الله، السلام عليكم،
يلا نخدم رئيس وزراء مصر مبارك! وندير مصانع انتاج النظام


لم اكن اتوقع ان حصه رئيس وزراء مبارك حين اعلن ترشحه برغم وجود عدد قليل من "المضحوك عليهم" لكن لم اتوقع له نسبه تقترب من الخمسه بالمئه من اصوات الناخبين، وان الصعايده والفلاحين الجدعان، لن ينطوي عليهم ألآعيبه ولوي الحقائق والاسلوب المتبعه من اخر رئيس وزراء في عهد مبارك، وهو الامر الذي راح "يتفشخر" به المخلوع، ووعوده بالاستقرار والامن، الامر الذي فشل في تحقيقه في اخر امل كان يبني عليهم مبارك احلامه في تمسكه بالسلطه
الامر الذي خفى على الكثير ان شفيق، كان "مهندس" اخر فتره من عهدنا به كرئيس للوزراء، في جدولة هروب اموال مصر، وان كثير من الاموال خرج في عهد سيادتنا به! وكان ايضا احد مهندسي موقعه الجمل الشهيره ذات التحول المليودرامي في رحلة ال18 يوم والتي كانت اخر مسمار في نعش هذا النظام المتحلل اصلا، لكن الكثير منا يعرف هذا، فمن اين الاصوات؟

وفي يوم كنت اقنع صديق لي بحمدين واحاول استمالته نحو التصويت له واقناعه به، وفي وسط المناقشه قال لي، شفيق هو اللي هيكسب صدقني، ده اخويا "فلان" قالي "دول عملوا 4 مليون بطاقة رقم قومي لعساكر امن مركزي وضباط شرطه علشان ينتخبوا شفيق" وبكل سذاجه جاوبته "اه ده على اساس ان السجل المدني بتاع ابوهم" فرد مازحا، اومال بتاع ابوك انتا؟، ولم اهتم بالموضوع من الاصل، ظنا مني ان الحقاره والغباء لم يصل بهم إلى هذا الحد، لكن دائما ما تأتي الطعنات من حيث لا تتوقعها

وبلامس كنت اتباحث بالامس في سبب الهزيمة المشرفه التي نالها الرئيس حمدين صباحي واتباكى ناعيا حظي ومصر على ما فاتها من حسن نوايا وهمه وعزيمة يتمتع بها هذا المناضل حمدين صباحي مع هذا الصديق إلى ان لمح لي قائلا "بنت عمي نزلت ادت صوتها لشفيق، برغم انها كانت عاوزه حمدين" وفي استغراب جاوبته، "اه تلاقيها من بتوع الاستقرار"، قالتلي لاء ده جوزها ضغط عليها! .. في ذهول جاوبته، وهو جوزها ضغط عليها ليه؟ هو مش المفروض فيه ديمقراطيه وكل واحد يختار اللي عاوزه؟ .. رد بكل هدوء وبساطه .. "اصله ظابط بحري واتصل بيها قالها انا جت لي (أوامر) بالتصويت لشفيق!"

لكني وعدت هذا الصديق بأن لا اجلب له المشاكل، خصوصا وان بنت عمه لا تريد ان يخسر زوجها الحديث وظيفته، لكن كفانا ان نعرف "رجعت ريما لوسختها القديمه" (ايون .. دي اسمها واسخه يا حضرات)

ويابخت من دون .. وخفف