رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الخميس، 27 يونيو 2013

Viewpoint at إسلام, Why we're مسلمين؟

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحت شعار (قليل من الكفر يصلح الإيمان) هفكر معاكوا بصوت عالي

هو ربنا مكنش قادر يجبر إبليس يسجد لآدم؟
طيب ربنا مكنش قادر يمنع ابليس منه انه يُغويِ آدم علشان ياكل من شجرة التفاح؟
طيب ربنا مكنش يقدر يمنع آدم انه ياكل من شجره التفاح؟

ده .. لُب العقيده خد بالك
الحكايه بدات كلأتي

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ {34} وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ {35} فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ {36} [البقرة:34-36]

اللي افهمه انا وسيادتك من القصه دي ان ابليس تحدى ربنا واغواهم وطلعهم من الجنه بانه خلاهم يكلوا من الشجره اللي ربنا قال لهم متجوش جنبها، وبكده ربنا خرج آدم وزوجته من الجنه ونزلهم الارض وقالهم بعضكم لبعض عدو ولكم في الارض مستقر ومتاع إلى حين، ونرجع نكرر الاسئله تاني: 

هو ربنا مكنش قادر يجبر إبليس يسجد لآدم؟
طيب ربنا مكنش قادر يمنع ابليس منه انه يُغويِ آدم علشان ياكل من شجرة التفاح؟
طيب ربنا مكنش يقدر يمنع آدم انه ياكل من شجره التفاح؟
والاجابه: طبعا كان قادر، وهنا اللُب، لُب العقيده!!
خد بالك معايا من الحته الجايا دي ياللي بتقرأ

ربنا ساب ابليس بمزاجه ولم يجبره انه يسجد لآدم، وساب أبليس بمزاجه يُغويِ آدم، وساب آدم بمزاجه يسمع كلام إبليس
وهنا اول قاعده في الإيمان عموما لا إكراه في الدين، ولا إكراه في اي شئ على الاطلاق
يعني انتا مينفعش تجبرني ابقى مسلم او مسيحي، مينفعش تجبرني ابقى سني او شيعي
مينفعش تجبرني اتحكم (بلإسلام) او بالمسيحيه!
انا اللي اختار
وعلشان كده انا بقول ان ربنا من رحمته بينا هو اللي اسس لمفهوم الديمقراطيه!!
طبعا بالمفهوم اللي نعرفه اليومين دول مش مفهوم سقراط وارسطو ^_^

ملحوظه رفعيه: انا مش بقول ان الديمقراطيه هي فلسفه، ولا بقول انها اعظم نظام حكم، بس على الاقل هي احسن نظام حكم متعارف عليه حاليا في اختيار الاصلح والاحسن من بين الموجودين، وعلى الاقل هي احسن من الملكيه اللي بتجبر شعب كامل على حاكم لمجرد ان والده هو من اختاره @BBC عربي: أمير قطر حمد بن خليفة يسلم السلطة إلى ولي العهد تميم بن حمد آل ثاني ولا حاكم لمجرد انه الابن الاكبر بين اخواته!!، او حاكم لمجرد انه صحي بدري -على رأي عمرو اديب- وعمل انقلاب زي الاخ بتاع السودان عمر البشير اللي انقلب على الصادق المهدي، وفي امثله كتير زي دكتاتوريات مزبلة التاريخ وملوك وسلاطين كانت المؤامره هي طريق وصولهم لعروشهم.

هو ربنا مش قادر يصلح حال الكره الارضيه في ثواني معدوده؟، طيب ليه ده مش بيحصل!

القاعده العامه <لا إكراه في الدين هي مش قاعده عامه على التدين بدين الإسلام بس> هي قاعده عامه تنطبق على اي/وكل حاجه، بمعنى انه:
  • لا إكراه في الدين (مسلم، مسيحي، بوذي، ملحد، بتعبد البقر) براحتك
  • لا إكراه في العمل (تشتغل محامي، طبيب، عامل نظافه، جاسوس) براحتك
  • لا إكراه في الحجاب (تلبسي حجاب، تلبسي من غير هدوم) براحتك
  • لا إكراه في الجواز (تتجوز ناديه، او منى) انتا اللي هتشيل الليله ^_^
  • لا إكراه في طريقه حياتك (تصحى بليل، تنام بليل وتصحى الفجر) انتا وظروفك
  • لا إكراه في اللي يحكمني (يحكمني مسلم، يحكمني علماني، انا اللي احدد)
  • لا إكراه في طريقه الحكم (انا احب اتحكم بنظام ديمقراطي، اسلامي، علماني، ملكي او جمهوري) انا اللي اقول
لا إكراه في اي حاجه وفي كل حاجه لسبب بسيط واقرأه مره واتنين وتلاته، واقرأه كويس اوي اوي اوي

لو انتا مسلم وانا اجبرتك تغير دينك، يعني جيت لك في يوم وقولتلك يا <عبدالله>، انتا هتغير دينك يإما هتموت انتا واسرتك كلها ومش اي موته لاء، ده انا هسلخ جلدك بميه نار قبل ما اقطع كل حته فيك وبعدين اولع فيك ولو لسه عايش انتا واسرتك بعد كل ده، هحطك تحت قطر، فأنتا علشان تتقي شري، قولتلي انا غيرت ديني، انتا بقيت مسيحي كده؟، ولو حصل العكس، ينفع مسيحي يَسلم بالترهيب؟، إسلامه هيتقبل؟

بظبط هي كده الحياه، ربنا عاوز كل واحد براحته خالص، علشان يوم القيامه ميقولش ده انا كنت مجبر يارب، ده انا كنت خايف يارب، ده انا كنت مهدد يارب.

هديك مثال تاني يبسط لك موضوع الترهيب، هفرض اني عندي مشكله في الحمام بتاعي وجبت سباك يصلحها، وبقول للسباك ده الشغلانه هتاخد قد ايه وقت وفلوس، قالي هتاخد 10 ايام و100 جنيه، جيت انا رفعت مسدس في نفوخه وقولت له، هتاخد 5 جنيه بس وقدامك 10 دقايق تخلص فيهم
تفتكر الراجل ده هيقدر؟ اكيد لاء، بس هو علشان خايف انه يموت -هيلكلك- اي حاجه كده ويغور من الوش المفتري اللي جابه ده، هكذا هي الحيااااه، ربنا قالك ادي الطريق الصح، وادي الطريق الغلط، وانتا عليك تختار بمزاجك هتمشي في انهي طريق، علشان يوم ما تقف وتتعرض عليا تبقى مختار بمزاجك محدش اجبرك على حاجه وبالتالي تستاهل الثواب او العقاب.

حتى في الاديان، في الاسلام وانا اعتقادي انه الدين الصح، وعند المسيحي المسيحيه صح، وعند اليهودي اليهوديه صح، ولما نقف قدام ربنا ساعتها ربنا يحاسبنا بقى زي ما هو شايف.

الموضوع مش عقائدي او فلسفي ومش مستاهل كلام كبير وتقيل ورخم، هي ببساطه وجهة نظر في الاسلام وليه احنا مسلمين

احنا مش مسلمين علشان ده اللي وجدنا عليه ابائنا واجددنا، انا عن نفسي قريت في ديانات كتير غير الاسلام، وانا عن نفسي فعلا اتولدت مسلم والحمد لله على النعمه دي، بس ده وانا صغير، وانا كبير الحمد لله تاني اني سبت كل الاديان دي "واخترت" الاسلام