رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

الخميس، 20 سبتمبر، 2012

وانا بقرا كتاب، اتكلمت مع سلفي!!

بسم الله، السلام عليكم
زي ما بيقولوا، يمكن فعلا التاريخ بيحاول وبيسعى مثابرا انه يعيد نفسه!، الجمله في حد ذاتها بالنسبالي شيك، "التاريخ يعيد نفسه" بس التاريخ في الحقيقه لا يعيد نفسه، الناس هي اللي بتعيد التاريخ!
وجهة نظري المتواضعه تتخلص في عباره بسيطه قالها احد اهم علماء الارض، البرت اينشتاين @ويكيبيديا
قال اينشتاين في تعريف الغباء: هو فعل نفس الشئ مرتين بنفس الاسلوب ونفس الخطوات مع انتظار نتائج مختلفة
 يبقى التاريخ لا يعيد نفسه، بس الناس هي اللي بتعيد نفس افعال الماضي بنفس الاسلوب ويمكن بنفس الخطوات، فبتالي بتلاقي نفس نتائج الامس، وبالتالي التاريخ يعيد نفسه .. جمله صعبه مش كده؟
انا كنت بقرأ كتاب اسمه "خوارق اللاشعور/اسرار الشخصيه الناجحه" المؤلف عامل بحث بيصفه بانه ضخم، ولاني مش قارئ سريع ولا متميز، فانا بقالي اسبوع ولسه ف الفصل التاني لظروف الشغل
في اول فصل وفي المقدمه، كان في نبذات سريعه عن الكتاب وفصوله والكاتب بيشرح انه هيتعمق اكتر في الفصول اللاحقه، إلخ إلخ، واثناء سرده للمقدمه، حاول "عن علم او جهل" انه يفتح عقل القارئ بشكل (شيك) -_-"
حاول انه يفهمنا ويعرفنا ان تقبل واقتناع الناس بوجهات نظر مختلفه، مش صعب، وعرج على موضيع كتير وسرد حكايات سريعه كتير، كتاب متميز من وجهة نظري، وطلما بقرأ يبقى انا بفتح عقلي على عقول كتاب اخرين ومهيئ نفسي اقتنع باللي يلائمني من وجهات نظرهم وارائهم وتفنيدهم او الاسانيد والحجج بتاعتهم!
عرفت من الكتاب ده برده، ان من السهل انك تشيل جبل، بالمقارنه انك بتحاول تقنع حد بوجهة نظرك، المؤلف عذر المتشددين في وجهات نظرهم، وفند حججهم في التشدد في وجهات نظرهم وان دي الطبيعه البشريه، وناوي إن شاء الله لو قدرت ابقى احط لينك له تقرأوه معايا
وحانت لحظه التطبيق، كالعاده قاعد باكل في المحل اللي جنبي "جيران العمل يعني" وصاحب المحل على طريق السلفيه يتلمس اولى خطواته، بالفعل قلبه متعلق بالسلفيه، بيحبهم، ونفسه يكون زيهم، وواصف نفسه بالعاصي لانه لسه مش ملتزم بالطلاق الليحه والتحلي بسنن النبي صلى الله عليه وسلم، سلفي قلبا ولسه على القالب بتاعه شويه!
اثناء منا باكل كان في اعاده لماتش الاهلي والزمالك، فبرخامه المصري المحنك زنقته في سؤال، هي مش الماتشات حرام؟ رد ببراءه حرام لو على فلوس، اي شئ على فلوس حرام، قولتله وتبقى حرام لو لهتك عن الصلاه، صح؟، قالي صح طبعا، قولتله يعني الاغاني حلال طلما مش بتلهينا عن الصلاه "سؤال خبيث وينم عن جهل شديد وفقر معلومات السائل 1" رد: لاء طبعا الغناء حرام حرميه مطلقه، يعني فكره الغنا ذات نفسها حرام!! قولتله اه بس في أمام حللها تحت ضوابط، رد: الأئمه بيحللوا ويحرموا على مزجاهم، قولتله "عن جهل" انه احد الأئمه الاربعه، فسكت!!
فعرجنا على ابن تيميه، وقولتله شيخك وشيخ السلفيه وشيخنا الجليل ابن تيميه وصلني عنه انه قال، ان الله يقيم دولة العدل لو كانت كافره ويهلك دولة الظلم ولو كانت مؤمنه، فرد، اه عاوزنا نكون زي امريكا، واثناء كلامنا عن ابن تيميه قال، ان صحيح مسلم اصح كتاب بعد القرأن الشريف!!!!!!
جمله استفزني جدا لدرجة اني قولتله: كلً يؤخذ منه ويرد يا سيد فلان، فرد: إلا سيد الخلق طبعا، قولتله عليك نور، وابن تيميه مهما كان هيفضل بشر، هل هو منزه عن الاخطاء؟، رد لا بس ده كان عالم بدينه وشيخ جليل، قومت عايد نفس الجمله بحماس اكبر، كلً يؤخذ منه ويرد يا استاذ فلان!!!
خلاصه القول ان السلفيه مش مجرد فئه تسعى لله جهاده، دول عاوزين ينتشروا ف الارض والناس تتبعهم، اهلا بيهم لو كانوا في حالهم، اهلا بيهم لو مكنوش في حالهم، وعلاقه الموضوع ده بأينشتاين ايه؟ انزل تحت سطر
اقرا بقى عن التخلص/والانقلاب/والثوره على الحكم الديني او بمعنى ادق، الحكم الكنسي في اوروبا في القرون الوسطى واوائل عصور التنوير!!

صباح الخير ياهامش
1: بعد بحث مطول بعد ما اتكلمت مع جاري ف المحل ده عرفت اني كنت غلطان لان الأئمه الاربعه الكبار او بمعنى اصح أئمه المذاهب الاربعه اجمعوا على تحريم الغناء، بس احب اوضح انه كان سؤال خبيث مش اكتر

نفسي ارجع اكتب تدوينات صغيره مختصره زي زمان :/
يابخت من دوّن وخفف!