رسالتي لكل شاب وكل فتاة

بسم الله الرحمن الرحيم، رسالتي لكل شاب وكل فتاه ان المدونة لاتزال تحت الانشاء والتطوير والتعمير، تدوينات قليله انا عارف، ومش مهم لاني مش هدفي الاول اني اكون مدون وياااه واوفر والكلام ده، انا بكتب اللي انا حاسس اني حابب اشاركه مع الناس، وده غالبا مابيحصلش كتير، الصبر مفتاح الفرج ولو صبرت عليا سنه ولا تلاته كده .. احتمال تلاقي المدونة شكلها يعجبك!

السبت، 26 أكتوبر 2013

كلمات اغنيه حلم هادي - هاني عادل


كلمات اغنيه حلم هادي - هاني عادل


بعد السنين..
صارت الشوارع ديقه، متزوقه
نيون يلعلع.. في الليالي الممسوخين

آلوان تخض، شبه الربيع
وبكام تبيع؟
وبكام تسافر لجل ما..
تحس الحياه

سراب واخدنا لمنتهاه..

مرت سنين.. زي الثواني
 حلم سلم، حلم تاني
لو حلم هادي.. مايكفنيش

رافض اعيش جواكي لكن..
بإيديّا ايه؟
نورك واخدني لأخرتي..
معأني لسه بأيد شموع
شموع بتحلف، بالحنين
يمكن تعيش.. يمكن تعيش



ويابخت من دوّن وخفف

الثلاثاء، 22 أكتوبر 2013

حاجات بتشغل بالي

بسم الله، السلام عليكم

تدوينه من غير صوره

"إحيانا" بقعد افكر، ايه آخر المشاكل اللي ع النت؟، وبعد تفكير عميق وتعمق في اصل الموضوع عرفت، ان معظم، بل تقريبا كل الخناقات اللي ع النت مكنتش هتحصل ع الحقيقه والعكس صحيح.

ديما بقعد افكر، هو صح الواحد كل ما صوباع رجله الصغير يتخبط يقوم يقعد ع الفيس بوك ويعملها مناحه؟، انا اعرف ان زمان كنا بنشير صورة "وانا كنت بشير تصميماتي بما اني -كنت- مصمم جرافيك" وكنا بنشير صفحة "موفيده" او حلوه، كنا بنشير حاجات تفرحنا، ونصايح لبعض، لكن اشير مشاعري؟، مش عارف ليه مش متقبلها خالص، خصوصا لما يبقى حد كان بيحب وينفصل لاي سبب عن حبيبته، ولا لما صاحب يعمل "الدنيئه" مع صاحبه، الطرف الزعلان يقلب صفحته مناحه.

مفيش اكتر من الكتب، كتب في كل حته كتب كتب كتب، ده انا ذات نفسي فكرت -ورجعت عن التفكير ده- اني أألف كتاب، انا شايف ان احسن من اننا نقعد نألف ليل ونهار كتب، الافضل اننا نقرأ اللي موجود قبل ما نألف جديد، الموضوع بيفكرني باليوتيوب، احيانا بفتح اليوتيوب وانا زهقان بدور على فيديو كويس ولا حاجه، واقعد ادور ساعات على ما الاقي فيديو كويس وجديد، معأن اليوتيوب مليااان فيديوهات وتقريبا الواحد محتاج يقضي عشرات السنين من غير نوم علشان يتفرج عليها كلها، لكن الكويس بيضيع وسط الوحش الكتير اللي موجود "واللي اصحابه فاكرين انه كويس".

الهرجله + الكسل = مصيبه + حب النظام .. كارثه
انا بقيت كسول جدا جدا، لدرجة ممكن تستفزك لو قعدت احكيلك ياللي بتقرا تدويناتي، لكن المشكله اني بحب النظام وبحب اكون منظم ودقيق، لكن الكسل والهرجله حاجتين بيمعوني من اني اعمل الحاجه اللي بحبها، وتقريبا بسبب الكسل بدات افقد اهتمامي بحاجات كتير والاهم اني بدات افقد نشاطي، اعتقد اني لازم اخد خطوه علشان استرجع نشاطي تاني وبالتالي اخف الكسل شويه وابدأ استرجع اهتماماتي.

الخميس، 10 أكتوبر 2013

الفيلم الوثائقي: الكائن الاخوانجي «الفاضل» | فيِ محاولة لفهم نفسيته

اصفر علشان بقت موضه!

بسم الله، السلام عليكم

في ذات مره من ذوات المرات، كنت بشتري حاجه من سوبر ماركت كان في اشاعات في المنطقه "بتاعتي طبعا" انه اخوانجي، في ست واقفه جنبي، ويبدا الحوار "الجزيره دي قناة خاينه" وعميله، "فلان" مديِّقينها عليه وخايف يخرج اليومين دول، طيب "ام فلان" قالتلك كده فعلا؟
انا واقف زي الاهبل في الفصل طبعا، مش عارف ايه بيتقال ليه، فضلت ساكت لحد ما اللي شغال هناك وجهلي سؤال، انتا بقى مع مين؟ قولتله لو في السياسه انا مش اخوانجي طبعا، ومش سيسي طبعا، قالي ازاي مهو يا كده يا كده، قولتله لا ياعم انا الثورتين لا بأيد حكم العسكر ولا مع الاخوان ومؤيد لـ 30/6، وانتا؟ .. قالي انا زيك "احرار 25" قولتله كويس، بيبيعوا ايه احرار 25 دول؟ قالي مشوفتش المظاهره بتاعتهم امبارح، قولت امبارح؟ .. دول اخوان، قالي لاء اسمهم احرار 25، قولتله طيب، انتا مؤيد لـ 30/6؟ قالي لاء، قولتله ياراجل مش تقول انك اخوان!! فسكت.

فدخلت ست قالتله هي "أم فلان" عاوزه منك ايه، ووجهت كلامها للست اللي واقفه جنبي، كل شويه الناس تعدي عليه "في اشاره للي شغال في المحل" وتقوله هنطلبلك امن الدوله وهنطلبلك القسم ويقولوه سيسي، يرضيكي كده يا أم فلان؟، فانتا قاطعتها موجه كلامي للي شغال في المحل وفي لحظه عمري ما كنت اتوقع انها تيجي واذا فجاه: وايه المشكله لما تكون اخوان، فأبتسم ابتسامه مهزوم وقالي مش عارف بس انا احرار 25!

استكمالا لتلك اللحظه مكملتش كلام "خوفت ارجع اقع فيه واشتم الاخوان ولا اختلف معاه في الرأي، وكنوع من انواع الترضيه سكت وسمحتله يبيع لزبون مش معترض على ان اللي بيبع له، اخوانجي!

من يومها وانا متأكد، ان في شريحه في الناس دي اسمهم "الكائن الاخوانجي" وفي توصيفي وفي محاولة فهمي توصلت لشوية استنتاجات:
يتميز الكائن الاخوانجي بنفسيه تميل دائما وابدا للدفاع، فهو كائن مغيب ومقهور فكرياً والاهم انه مقهور نفسيا نتيحه لانه ملاحق، سواء امنيا، او حتى فكرياً، التركيبه دي من البشر بتخلق انسان دائم التبرير، معدوم الثقه في من حولة دائرة الامان عنده محدوده جدا، قليل التفكير "في حد بيفكر له ديما" 

اهم ميزه في هذه الكائن انه مدافع شرس، سواء فكريا، او بدنيا او امنيا، بمعنى انه عنده استعداد يقعد يتجادل ويتناقش معاك مليون سنه مع اصراره على عدم اقتناعه بكلامك مهما قولت وبررت وفسرت وحاولت تقنعه، لانك بالنسبه له خارج دايره الامان بتاعته، وبالتالي هو لا يثق فيك ولا في كلامك، ده كمان ممكن يدّخل الدين في الموضوع ويستبيح الكذب عليك "بحجه انك كافر او انه بيحاول يدرء الضاره المقدمه على جلب المنفعه، ده غير انه ممكن يستبيح الكذب عليك بحجه انك كافر، حتى لو مقلهاش بشكل مباشر او مقلهاش اصلاً ^^".

في محاولته لدرء الضاره ممكن يتخيل ان فكرك ده فكر "جرثومي" يجب التخلص منه، بايه؟، يكدب عليك، ممكن يكدب على نفسه ويصدق كدبته وبعدين يقنعك بكدبه هو مصدقها، وده بيظهر كتير سواء في الفيس بوك او في التلفزيون او لما تتكلم مع حد منهم.

نرجع تاني لشخصيه الاخوانجي، هي شخصيه غير انهزاميه لكن هشه جدا، بمعنى انه مبيستسلمش بسهوله "ويمكن ميستسلمش ابدا، نتيجة غسيل المخ اللي معمول له" لكن هشاشه الشخصيه نابعه في ايمانه انه مختلف عن العالم، ده بيخلق له حاله تجبره على التبرير الدائم، بيبرر ليه هو مختلف من الاساس، وبعدين بيبرر افعاله كلاً على حدى، وبعدين بيبرر اخطائه.


الجيتو الاخوانجي

دايرة الامان الديقه جدا للاخوانجي هي طوق النجاه "في اعتقاده" وهي سبب تعاسته في "ايماني انا"، لان:
يوم الاخوانجي بيبدا بانه يصحى الصبح يصبح على زوجته الاخوانجيه، يطمن على ولاده اللي بيلبسوا علشان رايحيين مدرسه اخوانجيه، كل مدرسينها من الاخوان، ياكل من الفطار اللي اشتراه قبلها بيوم من سوبر ماركت اخوانجي، ينزل يركب عربيته اللي اشتراها من معرض الاخوانجي، ويروح شغله في شركه او محل الاخوانجي، بيرجع لزوجته الاخوانجيه يطمن على عياله اللي رجعوا من المدرسه الاخوانجيه يتغدى من الخضار اللي "احتمال" يكون اشتراه من اخوانجي، ولو حد من العيال جاله برد ياخده ويروح للدكتور الاخوانجي، ولو لاقدر الله ابنه احتاج عمليه يعملها في المستشفى الاخوانجي باطباء اخوانجيين، ده بخلاف حياته الاخوانجيه في الجماعه واصحابه من الاخوان، وزوجته اللي ممكن تكون بتدرس في درس ولا مجموعه قرأن لمجموعه منهم اخوان ومنهم بيختبروا كمحبين تمهيدا لضمهم!، بيشتري كراريس ولاده من مكتبات اخوانجيه، المحامي بتاعه اخوانجي، والمهندس اللي اخد منه تخطيط البيت اللي بناه، مهندس اخوانجي.

كائن زي ده عايش في جيتو، زي اليهود ايام ما كانوا عايشين في جيتوز في اوروبا بيتجوزوا من بعض "محرم ع اليهود التزوج سواء من راجل او ست لغير اليهود"، زي ما الاخوانجي صبحي صالح قال: الاخوانجي لا يتزوج غير اخوانجيه، طيب واللي احنا "عملناها"!!!! دي نشحتها؟ "استبدلون الذي هو ادى بالذي هو خير"!!!!!!!!!!!!!!، زي ماهو كمان قال: اللهم امتني على الاخوان!!!!!!!!!!!!!ّ!!!! "وعاوز املى التدوينه كلها علامات تعجب واستفاهم واسى وحزن"

الف به ته اخوانجي: انتا اعلى من غيرك، انتا احسن من غيرك، انتا متتعملش غير مع اللي زيك، انتا متقتنعش غير من خلال اللي زيك، التانيين دول اقل منك، بيضحكوا عليك، ممكن يغشوك ويخدعوك، ممكن يكفروك، حرام فيهم فلوسنا، يفضل عدم التعامل معاهم، حلال الكذب عليهم، غير مستحب الزواج منهم، نحن الفئه الناجيه، المختاره، والباقي هالكوًن!

--

شخصيه زي دي، وانسان بالنفسيه دي، تشبع "زي السفنجه" بهذه الافكار الملوسه، تقدر تتوقع منه اي حاجه، لكن مش هنا لب التدوينه، اللي عاوز اقوله:
ان في كتير منهم بيضحكوا على نفسهم اه "اوسااااخ" وفي كتير منهم "بيضمروا" عداء للبلد دي وللمصريين ولكل انسان غير اخوانجي، ده حقيقي، لكن..
في قله قليله منهم مصدقه الكلام ده فعلا، فاكره ان ده طريق ربنا الوحيد "واستفغر الله ان تكون جماعه وسخه زي دي هي طريق ربنا، وطرق ربنا كتير مفيش طريق وحيد (ده الرحمن)" فاكرين انهم كده صح وانهم كده داخلين الجنه، واننا كفار مش علشان فلان قاله، لالا، علشان هو اقتنع، مين اقنعه مش مهم، لكنه مقتنع انك كافر.

"الحل في حل" فكر الجماعه، مش حل الجماعه، الحل اننا ((ندمر)) الفكر ده، و((ندمر)) اي فكر مشابه للفكر ده زي فكر السلفيين انهم هو كمان الفئه الناجيه والباقون وغيرهم هالكون، ده غير السلفيه الجهاديه اللي خارج منها مئات الجماعات الارهابيه.

الحل في حل الفكر، مش حل الجماعه والكائن الاخوانجي ده محتاج اعادة تأهيل حقيقيه، صريحه وواضحه، علشان ننضف نفوخه من غسيل المخ "او بالاحرى تبلور مخه وتشبعه" بالفكر الوسخ ده!

مصدر الصوره: طريق الاخبار


ويابخت من دوّن وخفف

الأربعاء، 9 أكتوبر 2013

كلام عقيم

بسم الله، السلام عليكم
تدوينه من غير صوره :)


هو ايه الفرق بين التقليد الاعمى والتقليد الصحي؟، يمكن مفيش فرق!، مش عارف، بس مثلا يعني، اللاب اللي انا بكتب منه التدوينه حاليا ده، تقليد اعمى ^^، مش مصدق؟

فيِ برنامج اسمه "العاب العقل" وثائقي بيجي على NatGeoAd، حلقه من ضمن الحلقات عنوانها "القرار لكم" في وسط البرنامج كان فيه اختبار بسيط، في احدى السنيمات، اتفقوا مع بائعه الفشار تقدم حجمين مختلفين من الفيشار، حجم صغير بسعر 3$ وحجم كبير بسعر 7$، وانتظروا، وكانت النتيجه ان الحجم الصغير "3$" اتباع كتير جدا، والحجم الكبير "7$" لم يباع منه.
فزادوا الحماسه، وقرروا يحطوا حجم جديد "وسط" وسعره هو 6.50$ علشان يكون عند بياعه الفشار تلت احجام (صغير: 3$، وسط 6.50$ (سته دولار ونص)، وكبير 7$ وانتظروا، فبدا الاقبال على الحجم الكبير، واتباع كتير جدا جدا! وطبعا قل الاقبال على الحجم الصغير وانعدم الاقبال على الحجم الوسط!

اللي عاوز اقوله ان احيانا تفتكر انك بتختار بمحض ارادتك، لكن تكتشف انك بختار من خيارات غيرك محددهالك، على سبيل المثال، اشتري لاب توب بسعر 3000 جنيه، ولا اشتري لاب توب بسعر 4500 جنيه؟، وانا اساسا مخترعتش اللابتوب ده، او مش محتاجه، او يكفيني لاب توب بسعر اقل من كده بكتير!
ده غير ان في كم كبير من الاحصائيات عن اشياء بنشتريها "يوميا" ومش محتاجين لها!، غير الهدوم اللي ممكن تشتريها وتلبسها مره واحده في عمرك كله "زي بدلة/فستان الفرح".

نرجع تاني للسؤال، هو ايه الفرق بين التقليد الاعمى، والتقليد الصحي؟
نسنتج مما سبق ان: التقليد الاعمى هو فعل شئ انتا لست بحاجه إليه وتفعله لمجرد ان هناك مّن وّجهك لهذا، سواء بطريقه مباشرة "زي خدعة الفشار" او بطريقه غير مباشرة "زي انك تشتري موبايل لمجرد انه مع صاحبك وعجبك!" (تعليق: للي بيسئل، لاء يابو لسان طويل، انا هشتري الـ Samsung Note 2 لاني محتاجه فعلا ^^)
والتقليد الصحي هو "اني اشتري لاب توب فعلا لاني محتاجه" او اشتري فشار كتير فعلا لان الفيلم طويل، او انا بحب الفشار!


اعمل للكلام السابق ده اسقاط على السياسه ازاي؟
"بورص ياسيدي" كانت وجهة نظري من الاول "إن" كان من مصلحة "مورسي العياط" إن "الشفيق" يصفي قصاده "يعني يعيدوا قدام بعض في المرحلة النهائيه" وبرده كان من مصلحة الشفيق، ان مورسي العياط يكسب قصاده!، علشان الشعب يتحط بين
بالنسبه لشفيق: الاسلام الرديكالي "الاخوان واتباعهم السلفيين والجهاديين" ميحكمش، فكنايه فيه، الناس تنتخب شفيق والعكس صحيح
بالنسبه لمورسي العياط: الدولة العميقه (الفلول واعوان مبارك وشلته) ميحكمش، فكناية فيه، الناس تختار مورسي العياط "وقد كان"
كنا بنشوف الحشد والحشد المضاد، دول يقولوا لدول يا فلول، ودول يقولوا لدول يا اخوان، ودول يردوا: فلول احسن ما اكون اخوان، ودول يردوا: اخوان احسن ما اكون فلول! (تعليق: بردو لاء يابو لسان طويل، انا قاطعت)


تيجي في الدستور ^^
نسيب المادة 228 ولا نشيلها؟ نقوم احكام الشريعه ولا مقاصدها؟ نقول الاديان السماويه ولا نشيل كلمة السماويه؟

طيب بالنسبه للدستور اللبيرالي؟، بزمتك، انتا هتناقش واحد بيتكلم في بقاء الماده 228 والماده التانيه، في انك عاوز دستور لبيرالي؟

هع


يابخت من دون وخفف